God ledelse skaber gode resultater

lederuddannelseDet siger næsten sig selv, men alligevel er der mange som glemmer dette. Som leder skal du kunne fører dine medarbejdere videre, og være med til at udvikle deres kompetencer. Du skal kunne se hvad de er i stand til, og hvilket potentiale den enkelte udviser. Dette er en god leder.

Idagens Danmark, oplever mange arbejdspladser at lederen ikke er i stand til at motivere sine medarbejdere. Dette er et stort problem. Det kan sammenlignes med skolen. Lige meget hvor god en lærer er, kan det hele falde til jorden hvis ikke læreren kan videregive sin viden ordenligt.

At tabe medarbejdere, og effektivitet på arbejdspladsen på grund af dårlig ledelse, burde aldrig ske. Der skal ikke ske fejl fra de højere sæder, og der findes da også måder at klare dette på. Mange steder sender man sine ledere på kursus, og denne tilgang er helt rigtigt. Steder som Dispuk tilbyder præcis dette.

Jeg er da en god leder

Det kan være du synes det. Men er det fordi du forbinder et godt kammeratskab til dine medarbejdere med, at være en god leder? Er dette tilfældet tager du fejl. Der sker en rokade i hierarkiet, hvis en tidligere ligemand går over til at overtage en leder stilling.

Det kan ikke forventes af nogle af parterne, at det hele vil forblive det samme. Dels fordi man som leder ser tingene fra et nyt perspektiv, dels fordi der er nogle generelle regler omkring forhold på arbejdspladsen. Dette er ikke kun romantisk, men der er nogle forholdsregler der skal tages hensyn til.

Det er som regel arbejdspladsen der sætter disse regler og begrænsninger. Og det er som regel også nødvendigt. Som mennesker kører vi meget på følelser, og sker der noget dårligt, kan en indvoldrevet medarbejder sætte det hele på styr for lederen gennem sin fagforening. Det er naturligvis ikke optimalt, men det er også derfor reglerne er til.

Hvem er den gode leder?

Der er ingen definitiv måde at sige hvem den gode leder er. Dermed sagt er der skam stadig nogle ting der kan lede vejen frem. Det kan blandt andet være det med at se sine medarbejdere som individer, og ikke som en helhed. Dette vil nemlig gøre, at den enkeltes behov kan tilgodeses.

Det sker tit at en medarbejders behov bliver overset, hvis dennes ikke er en del af det store hele. Har 4 medarbejdere en fremgangsmåde, så mener chefen resten må falde til. Men hvis man kan optimere arbejdet ved at motivere den enkeltstående medarbejder udfra dennes behov, vil man se store ændringer.